onsdag 7 juli 2010

Snigeljakt...

Ägnat en bra stund i kväll åt att sanera mitt trädgårdsland från sniglar. Inga mördarsniglar utan alldeles vanliga som förökat sig i massor och glatt käkar på allt som jag försöker odla. Vallmoraden vid vitlöken är det stora undantaget. Där hittades inga sniglar uppenbarligen är vallmo inte snigelgodis. Plockat bort så mycket som möjligt och strödde sedan ut ett tunnt lager med vedaska över täckmaterialet som jag har i odlingbäddarna. Gräsklipp har många fördelar i en odlingsbädd men det finns en uppenbar nackdel= snigelkuvös. Hoppas ett tunnt lager vedaska begränsar de sniglar som vi inte lyckades fånga in och mosa sönder.
Positivare nyheter är att mina rosor håller på att ta över föreställningen i trädgården. Tuscany, Henri Martin, Napoleons hatt och allt vad de nu heter. Den stora Flammentanzrosen vid husväggen som jag brutalt beskar förra året har svarat med en fantastisk knoppsättning och den kommer att bli magnifik  om några dagar mot den numera vackert gulmålade väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar