måndag 19 juli 2010

JAS-månad och torka

Torrt, torrt, torrt...
Mitten på juli och senaste regn kom i början på juni sedan dess har det dessutom varit varmt. Denna kombination börjar nu synas. Gräsmattan blir allt brunare och mycket börjar vissna ned. Vattnar bara i köksträdgården samt någon nysatt perenn. Etablerade växter ska klara sig själva.
Juli innebär också att vi kommit in i JAS-månaderna. Dvs det går mycket bra att beskära äppelträd mm. Jag har gått lös med grensåg och sekatör. De stympade träd med kråkbon som jag övertog med huset börjar nu se lite mera ok ut. Ska ta ett pass även idag. Träden är stora och gamla så det tar en stund att gå igenom alla träd. Det underbara stora åkeröträdet mitt på gräsmattan får dock klara sig utan ans. Det har vuxit obeskuret så länge att det skaffat sig en egen karaktär. Döda kvistar som man ser lätt nu på sommaren tas förståss bort.
Humlen klättrar så vild och så tokig,
slår knut på sig själv och blir alldeles krokig.
Den håller sig fast i minsta grej
och om jag satt still tog den nog tag i mig.
Den slingrar och växer dagen lång
och vårt parasoll blev en hel humlestång.
Snart får den kottar, ljusgröna fina,
dom brukar jag hänga i öronen mina.

Ur favoriten Lena Andersson Majas alfabet

1 kommentar:

  1. Vilken härlig köksträdgård du har!! Vad har du lagt för något i gångarna? Är det någon form av flis? Har just nu stora funderingar på vad jag ska lägga i mina gångar, brukar nämligen mest växa ogräs där...

    Ullis

    SvaraRadera