torsdag 22 juli 2010

Liljor och äppelkart...

Vita liljor och jättelökar i en härlig kombination. Det mesta slokar i rabatterna men de olika liljor som finns där blommar för fullt just nu. Eftersom nästan allt annat har gett upp i torkan njuter man dessto mera av de tappra som blommar just nu. Även dagens front upplöstes och försvann när den närmade sig Ålands hav. Bevattningsförbud utom mellan 23.00 och kl 6.00. så det blir en nattlig tur att fylla på de tunnor som jag tar vatten till de växter jag vill hålla liv i. Prognosen förutspår ev regn till helgen men som lite luttrad tror jag inte på detta förrän jag har det här.


















Även de självsådda solrosorna i köksträdgården håller föreställning. En härlig mix av olika storlekar och färger. I höst ska jag så solrosorna till nästa säsong tillsammans med dill,morötter mm som uppenbarligen blir bättre och tidigare om de sås redan på hösten. Årets medvetet sådda solrosor är långt efter i utvecklingen.

















Har ägnat en del av eftermiddagen åt att räfsa ihop all äppelkart som tack och lov ramlat med... Jag kommer att få äpplen så det räcker och blir över trots att Adrian och jag samlat ihop en hel skottkärra med ihopräfsade kartar som låg i gräset.
 När jag ändå är inne på kapitlet överflöd.. Squash!!! Någon som har behov av lite så kom gärna förbi. Vi äter råsquash, kokt squash, grillad squash, inlags squash... Ska prova mormors gurkrecept för att se om det går att på det sättet lagra överflödet till senare tillfällen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar