tisdag 9 augusti 2011

Skyfall och hagel..

regnet det bara öser ned
Efter en längre tids torka har det nu äntligen kommit regn även här.
Det startade lite försiktigt härom dagen med några mm, Igår kom lite mera och i dag öppnade himmelns alla portar och regnet vräkte ned. 20 mm kom under ca en timme. Åskan mullrade och mitt i allt hör man knattret av hagel... Står där på trappan och minns åren som äppelodlare när en hagelskur så här års var mardrömmen som kunde förstöra hela årets äppelskörd och inkomst. Hoppas att hagelskuren höll sig i mina trakter och att äppelodlingarna längre norrut och österut klarade sig den här gången. Om jag får lite hagelskador på mina äpplen är det ingen katastrof, jag kommer att få äpplen så det räcker ändå.

hagel på trappan

rädisor och sallad som grott
För drygt en vecka sedan petade jag ned lite frön i en av mina odlingslådor där det tidigare i sommar varit potatis. Redan för några dagar sedan såg man första rädisbladen sticka upp, men efter dagens rotblöta är sallad, rödbetor, morötter också på gång.

Solglitter i regndroppar på dillen
Gick en vända och bara njöt av doften av våt jord och solen som glittrade i regndropar som ännu inte torkat upp. Allt som varit torrt och hängigt har rest sig och fått ny fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar