måndag 8 mars 2010

takdropp

Takdropp när jag kom hem idag. Den kalla morgonen hade glatt förbytts till en solig eftermiddag med +4 på termometern. De gamla frukodlargenerna kom fram och jag kunde inte låta bli att ta vårens första fight med äppelträden. Efter ett år i med trädgården börjar jag ha en aning om vad som ska bort och vad som ska få vara kvar. Jag vill behålla trädens karaktär men de ska hållas friska och de behöver inte ge 100 kg äpplen / träd. Förra årets första gallring lyckades bra och jag slapp få tusen vattskott så jag fortsätter på samma sätt i år. Trots förra vårens avverkningar finns fortfarande 10 gamla äppelträd planterade 1936 kvar i trädgården.
Snö till knäna. Trots dagens takdropp är det bara att inse att det är en bit kvar till fika i bersån.

1 kommentar:

  1. Här försöker jag desperat hacka bort lite av isen som håller växthusdörrarna i ett järngrepp... Hur komma in? Våren får allt skynda på lite!

    SvaraRadera