fredag 19 mars 2010

regn och snöslask..

Regn, snöslask och flera plusgrader, trots detta ligger snön djup. Ägnat kvällen åt att drömma tillbaka och titta på bilder från förra året. Det är när man ser dessa bilder man verkligen förstår vilken förändring som faktiskt skett. Plockade ihop lite collage från köksträdgården. Den började i mars förra året med att sonen var på plats med sin motorsåg och avverkade en del träd som stod i vägen.
När det sedan var dags att börja gräva insåg jag snabbt att det här går inte. Stenar i mängd kombinerat med nyponrötter från det avverkade nyponsnåret var ingen kul kombination. Istället blev det ett lastbilslass bark och markduk för att hindra nyponen att ta överhanden igen. Ovanpå barken byggdes 45 cm höga odlingsbäddar 120*270 cm stora. I hörnen fick stolparna sticka upp 10 cm för att fungera som fästen för fiberduk mm. Odlingsbäddarna fylldes med kompost, fårgödsel och matjord. I slutet av maj var de första fröna i jorden och köksträdgården på gång.

 
En bra odlingssäsong med lagom mycket regn och solsken gjorde att allt frodades. Tomatplantorna fick lite extra vatten, allt annat fick klara sig med det som kom från ovan. Under högsommaren var min köksträdgård en frodig oas i sann potageranda med blommor och grönsaker i en härlig blandning. När hösten gjorde sitt intåg med frostiga nätter åldrades sommarens odlingar med behag. Sista grönkålen skördades till jul i snön och en hel del av sommarens skörd finns fortfarande att avnjuta. Mina upphöjda odlingsbäddar var helt ljuvliga, lätta att arbeta i och allt växte så det knakade.Är det någon som funderar på att anlägga denna typ av odlingsbäddar så kan de varmt rekommenderas. Så här i efterhand är jag mycket glad att det var så mycket rötter och stenar där mitt köksland skulle vara att jag fick byta plan för förverkligandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar