söndag 26 augusti 2012

Vallmoskörd

Äntligen tog jag mig i kragen och samlade in årets vallmokapslar. Jag har härliga mörkröda vallmo i mängd i trädgården. För några år sedan uppräckte jag hur lätt det är att förgylla vinterns bröd med lite vallmofrön. Har man nu frön i massor alldeles gratis är det bara att samla. Klipper av frökapslarna och lägger i en plastlåda för slutmognad. Skakar om någon gång om dagen och efter så där en vecka är det bara att kasta bort de tomma kulorna och kvar i lådan har man massor av härliga frön. Brukar lägga dem i en burk som placeras i frysen eftersom dessa frön innehåller en hel del fett och kan härskna i rumstemperatur. Nya blommor ute brukar inte vara något problem eftersom en hel del frön lossnar när jag klipper av frökapslarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar