torsdag 16 augusti 2012

Passion

Årets skolår började för oss lärare på Åland med en kul varierande studiedag om lärande och bedömning. En av de saker som påverkar elevens lärande är lärarens passion för sitt ämne. Själv minns jag med glädje min härliga ma/fy lärare Inga på gymnasiet. Hon är och förblir en förebild för mig i mitt yrke. Själv hoppas jag att jag kan förmedla lite av min glädje och förundran för biologi och kemi till mina elever.
Ibland önskar man att man fick dra ut sina trötta elever på riktiga naturäventyr och få slåss med elementen lite. Jag kan tänka mig att den elev som skulle sett mig fotografera den här fjälltätörten för alltid skulle ha kommit ihåg synen... De som var med ( tyvärr inga elever) fick ett gott skratt är jag kröp runt på den dyblöta fjällsluttningen på Njulla med en stor ryggsäck på ryggen kommenterandes det hela att lite blöta byxor får man tåla.. Antar att jag mest liknade en valross på grönbete och ett gott skratt kan man alltid bjuda på..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar