söndag 7 juli 2013

"Abisko"

Hemma igen efter en härlig vecka i Abisko, eller nja det blev ju Nordnorge den här gången. Kom upp till Abisko med en ruggig väderprognos för de närmaste dagarna: regn, mycket regn och varningar för mycket höga flöden. Det bådade inte gott. Att vandra Kungsleden är inget alternativ när man har en fjällguide i sällskapet så efter lite dividerande och tittande på kartan blev beslutet att vi kör till Norddalen söder om Narvik och börjar med att gå upp till Losistua. Från bilparkeringen är det knappt 3 km dit och det ska vi klara även i skyfall.
Vägen upp mot Losistua. Björkskogen död efter angrepp av fjällbjörkmätare

Dessutom finns ett vindskydd på vägen upp där man kan ta paus.. Losistua är en stuga som vi använt tidigare som är utrustad med sådan lyx som el!! finns tom damsugare när man ska städa.
Vandringen upp blev blöt, men ändå inte så blöt som befarat och inne i stugan hade vi en härlig kväll men veckans första Yatsyfight.
När vi vaknade nästa morgon var det inte till ihållande regn som prognosen sagt utan uppehåll och tom någon liten blå prick mellan molnen. Vandrade tillbaka till bilen och körde sedan till vägs ände där dagens riktiga vandring började.
Vår ursprungliga plan var att gå till Cunojavre nästan vid Svenska gränsen, vårt sällskap i Losistuan som kommit den vägen varnade för att det var mycket vatten i vaden så vi tog plan B: Östra vägen runt Caihnavarri till Caihnavaggehytta.
Vi insåg efter att ha hittat resterna av en bro över jokken att det blir plan C. Vi måste gå upp längs jokken för att kunna vada över.
Det där med att ta sig över ett vad.. Man drömmer ännu om att klara det torrskodd...

När vi väl kom över var det bara ett pass på drygt 1200 m höjd kvar till vi var framme vid stugan via västra vägen. Kallt glaciärvatten att vada över men efter många om och men var vi alla på andra sidan. Vissa efter en längre och stenigare väg men alla välbehållna.
Något regn fick vi aldrig under vandringen utan molnen hade förstånd att lyfta sig så vi befann os under molnbasen hela dagen.
Trots stenar och en och annan svordom var det en skön dag. Framme vid hyttan hann vi precis få in sakerna innan regnet öste ned, timing...
Det blev en skön torr kväll inne med planer för nästa dag.
Fjällsmörblomma

Beslutade oss för en dagstur och lämnade vår packning i stugan för att bege oss söderut längs leden mot Gautelishytta. Skulle finnas en glaciär enligt kartan men vi kunde tyvärr konstatera att den glaciären fanns det inte mycket kvar av.
Nästan utblommad Isranukel

Hade dock en fin dag med fina blommor och härliga vyer. Åkte kan på en snöfläck och njöt..
Åka kana på en snöfläck, Stugan anas på andra sidan sjön

Tillbaka vid stugan väntade Ramlösas nya smak "Springwood", rökt, torkad renkorv och fjällets grönsaker: fjällsyra, ängssyra och maskros..
Ramlösa"Springwood"

Även denna gång lurade vi regnet som kom som en häftig skur när vi satt torrt inne i stugan.
Lyxmat serverad med svamprisotto

Sista dagens vandring blev östra vägen tillbaka till bilen. En härlig tur på svagt sluttande högfjällsängar med massor av blommor och solsken.
Regnet är på väg

När vi närmade oss finalen tornade de svarta molnen upp sig i väster och vi laddade för det sista vadet som vi visste skulle bli blött.. Samma jokk som vi efter många om och men tog oss över på väg till Caihnavagge. Den här gången gick vadandet som en dans och enligt alla konstens regler. Just innan vi kom fram till bilen började regnet.. Men bilen var torr och vi kom åter till Abisko via ett fikastopp i Narvik. Final med middag på lodgen i Abisko och sedan var det dags att sätta sig på flyget söderut igen. Alla nöjda efter en fin vecka och äntligen fick lillebror komma och hälsa på stora syster yster och fjällvandra på riktigt!