onsdag 1 maj 2013

Vårstädning i köksträdgården

Tillbringat större delen av dagen i köksträdgården. Började med underhåll av odlingslådorna. Fyra odlingssäsonger har satt sina spår. Hammare och spik samt burk med rödfärg var redskapen för förmiddagen.. Målade 4 av lådorna sedan tog den övervintrade rödfärgande slut. Det blir att inköpa en burk till för fortsättningen.
På eftermiddagen kom mina hjälpredor.. Då stod renovering av gångarna på listan över vad som ska göras. Barken som jag la på gångarna har förmultnat och bildat fin barkmull. Denna är nu på väg ut i trädgården för nya äventyr. Gångarna i köksträdgården ska få grus i stället är min plan.. Men innan gruset kommer måste barken bort. Tre energiska hjälpredor kom till min hjälp. Den största angrep med grepen och hackade loss bark som jag sedan kunde skotta upp och köra bort. De två mindre var mer intresserade av att åka skottkärra,..
Har några pass kvar innan det är dags för gruset.. Jag la på ordentligt med bark när köksträdgården byggdes.
Hjälpredornas far hade godheten att köra hem första omgången av årets ved och kapa den i lämpliga bitar. Så tröttnar jag på att gräva så kan man ju alltid klyva ved. Använder mig av klassisk yxa så det tar lite tid men det är kul att klyva ved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar