måndag 6 maj 2013

Vårlök

Äntligen har min "gräsmatta" vaknat till liv. Vårlök, nunneört och vitsippor...
I helgen var jag på äldsta kusinens födelsedagskalas då fick jag en liten historia berättad från min barndom. I kusinens trädgård växer massor med vårlök och som liten var jag helt förälskad i dessa. Så vid besök på våren hörde det till att jag skulle plocka en stor bukett vårlök. Jag tror att det hela handlade om var att hemma på Hjärsta fanns ingen vårlök. Där var alla beteshagar fyllda av liljekonvaljer... Kanske berodde det hela på att familjens kossor antagligen gillade lök.. Liljekonvaljer är giftiga och gillas inte av kossor. ( däremot äter får liljekonvaljer om de får chansen.)
Numera behöver jag inte åka till stora kusin för att plocka vårlök. Jag kan sitta på kökstrappan och njuta av mina egna vårlökar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar