tisdag 16 november 2010

Lökfrossa

Så det kan gå... Jag hade tidigare i höst bestämt mig för att nu får det vara nog med lökar.
Det räcker... Har ju redan lyckats gräva ned ganska många både tulpaner och en hel del andra lökar. Men så var det nu dags för att inhandla en farsdagsblomma.. Eftersom min far bor utanför Örebro begav vi oss dit på en helgutflykt i grårusket. Dimma och regn grått och trist novemberväder.. Farsdagsblomman skulle inköpas på Plantagen i Örebro var planen. Farligt ställe att släppa in en trädgårdsnörd på. På väg till amaryllisbordet passerade vi förståss lökREAn... 5 st påsar för 100 kr oavsett vad de kostat tidigare... Sådana frestelser är svåra att motstå.

En stund senare klev vi glatt ut i regn och dimma igen genast lite gladare med farsdagsblomman i ena handen och en kasse med lökar i den andra. Tulpaner går ju alldeles utmärkt att plantera ända tills tjälen kommer. Trots att förra veckans snö ännu låg kvar på marken var ju prognosen lovande: Varmt och milt till början av veckan. Det går nog bra att gräva några dagar till!!
Efter jobbet idag hade jag så äntligen tid att blanda i hop fyndlökarna i en hink och sedan gräva ned dem på ett antal ställen i rabatten mot gatan. Förhoppningen är att rådjuren missar de flesta och att jag får njuta av dem i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar