tisdag 11 juni 2013

Rosenhagtornen blommar

Första riktiga sommarlovsdagen har tillbringats ute i trädgården. Började med morgonrunda för att njuta av mina rosenhagtornsträd. Har två stycken som var brutalt kapade när jag köpte huset och såg ut som två ruggiga skatbon. Några års varsam beskärning har återgett dem lite trädpondus och de fixar numera nästan att skugga mitt sovrumsfönster på morgonen. Just nu är de fulla av röda blombuketter och som allra vackrast.
Efter morgonturen vidtog arbete.. Kämpar vidare i köksträdgården. Idag var det verklig kamp!! Nu börjar jag närma mig värstinghörnet med massor av rötter och annat otyg som härjat ganska fritt några år. Idag behövs inget extra träningspass!! Hade en timmeslång kamp med rotsystemet till en humleplanta. Kom ihåg plantera aldrig humle i kompost!! Långa, tjocka, sega, motvilliga och väldig många var plantans rötter. Inte konstigt att det var en hel djungel i odlingslådan.
Hade nog tänkt köra lite grus men orken tog slut. Lurades med på en härlig kvällspromenad med dottern runt den gamla hembyn. Vi vallade in en vilsen kviga som var på fel sida staketet. Någon km senare var en fårflock ute på lite egna äventyr. Både kviga och fårflock var samarbetsvilliga så det gick smidigt att få alla på rätt sida om staketen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar