söndag 18 september 2011

gyllene morgon och en härlig sensommardag

Vaknat till en underbar sensommar/tidig höstmorgon. Den kyliga natten syns på mitt sovrumsfönster i form av imma. Dags att sätta in innanfönster och förbereda sig på kallare väder.

Klivit upp ur sängen och ut i trädgården med kaffe och kamera. Den låga solen förgyller allt. Äppelträden dignar av frukt. Någon som vill ha? Äter så mycket jag orkar men det finns mängder...

Den stora änglatrumpeten har haft det tufft i senaste veckans regn och blåsväder. Så idag togs det årliga drasiska beslutet att nu har den gjort sitt för denna säsong...

Fram med sekatören och så friserades den ned till mera hanterligt format. Med hjälp av en stark man bars den upp på vinden där den ska tillbringa vintern. Några små trumpeter som klarat sig bättre och jag orkar lyfta in själv för förgylla utelivet ett tag till. Hela gården doftar änglatrumpet..

Efter en tur till svampskogen fick jag hjälp i min jordhög av två energiska grävare. Här ska det äntligen bli lite ordning är det tänkt. Jordgubbar i mittbädden och diverse perenner i kantrabatten är planen.Sista spadtaget för dagen togs först när solen gått ned och det började mörkna. Lång men härlig dag ute i solskenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar