söndag 25 april 2010

Skottat jord...

Försöker få ordning på jordhögarna runt garaget. "Limpan på sydsidan har fått stenkant och jag har gått en runda i den gamla perennrabatten och delat Irisar, bergklintar, dagliljor mm.. Nästan 15m2 som skall fyllas så här tar man vad man haver...

Det finns två jordhögar till att ta itu med. Har varit och naggat båda och lyckats få ut några kubikmeter men det finns många lass med skottkärran kvar innan allt är bortkört. Den högen som ligger mest i skuggan visade sig ha en mycket hård kärna av is ännu... De kalla nätterna har uppenbarligen gjort att dagsvärmen inte knäckt den sista tjälen.
Alla vänner av gräsmattor skötta enligt alla konstens regler får säkert spatt när dom ser min underbara gräsmatta. Just nu full med nunneört, vårlök, snödroppar, vitsippor, blåsippor och mossa...Jag njuter av min våräng!

Förberett för att plantera mina pilplantor som står i vattenbad.. hoppas kunna få ner dem i jorden i morgon.
Den gula heter gulpil, Salix alba vittelina Britenzis

Den mörka heter Daggpil, Salix daphnoides Acutifolia

Trollpilens laitnska namn är Salix babylonica Tortuosa (Twisted Willow)

1 kommentar:

  1. Såg Nunneört på några ställen här också. Fast inte i gräsmattan utan på ängen. På vår gräsmatta är det svårt att överleva, så mycket barn som det rusar hit & dit...

    SvaraRadera